Wijziging van adres of van gemeente ten gevolge fusie, waar moet u op letten ?

Geplaatst op 14 januari 2019

Wijziging adres ten gevolge van nieuwe gemeentenaam

Als twee of meer gemeenten fuseren en de nieuwe gemeente een andere naam of postcode draagt dan deze van (één van) de oorspronkelijke gemeenten, is het niet noodzakelijk dat alle ondernemingen en verenigingen op het grondgebied van de oorspronkelijke gemeente waarvan de naam niet overgaat naar de nieuwe gemeente, een melding maken van de adreswijziging aan het Belgisch Staatsblad.

Als bij de fusie van gemeenten enkel een nieuwe naam of postcode (dus niet de straatnaam of het busnummer) wordt aangenomen door de nieuwe gemeente, volstaat de publicatie in het Belgisch Staatsblad van het samenvoegingsdecreet van de nieuwe gemeente en hoeven de ondernemingen en verenigingen geen aparte melding meer te maken van een adreswijziging aan het Belgisch Staatsblad.

De diensten van het Belgisch Staatsblad passen op basis van het samenvoegingsdecreet de databanken aan zodat de gebruikers geen hinder ondervinden van een wijziging van de postcode of een nieuwe naam van de gemeente.

Voor meer informatie kunt u terecht bij info.staatsblad@just.fgov.be – tel. 0800 98 809.

Wijziging adres ten gevolge nieuwe straatnaam of busnummer

Ondernemingen en verenigingen waarvan de straatnaam of het busnummer wijzigt door een fusie, moeten wel een melding maken van de adreswijziging aan het Belgisch staatsblad.

Als door een fusie van gemeenten de straatnaam en/of busnummer wijzigt van een onderneming of vereniging, is een indiening en publicatie van een adreswijziging noodzakelijk bij het Belgisch Staatsblad. Het Belgisch Staatsblad voert dit gratis door als er een attest bijgevoegd is van de gemeentelijke overheid (dit geldt dan als betalingsbewijs). Dit geldt enkel voor de publicatie van de opgelegde adreswijzigingen, wij vragen u beleefd ons zo snel mogelijk dit attest te bezorgen zodat wij het nodige kunnen doen, als u uiterlijk einde januari 2019 dit attest niet heeft ontvangen vraagt u dit best telefonisch aan bij uw gemeente of stad.. Als bedrijven of verenigingen nog bijkomende wijzigingen vermelden (ontslag, benoeming, ...), gebeurt de publicatie niet gratis..

Voor meer informatie kunt u terecht bij info.staatsblad@just.fgov.be  – tel. 0800 98 809

 

Adresaanpassingen in de KBO: januari 2019

Begin januari 2019 werden een aantal actieve adressen in KBO automatisch omgezet. Dat gebeurde naar aanleiding van:

Welke gevolgen zijn er voor de KBO-gegevens?

  • De adressen van de geregistreerde entiteiten Natuurlijk Persoon, de geregistreerde entiteiten Rechtspersoon, de vestigingseenheden en de bijkantoren werden automatisch aangepast in de KBO, op voorwaarde dat het adres correct ingeschreven is in de KBO en dat het gelinkt kon worden aan een adres dat officieel erkend is door de gemeente.

Kortom: goed nieuws! De geregistreerde entiteit hoeft geen stappen te ondernemen om het adres in de KBO te laten aanpassen.

Voor meer info over de adresaanpassingen in de KBO kunt u bij de KBO-helpdesk terecht: helpdesk.kbo@economie.fgov.be.

De vennootschappen en verenigingen moeten wel nog de statuten aanpassen. Dat kan bij de eerstvolgende statuutswijziging na de publicatie van deze adreswijziging, dit moet dus niet direct.. Meer info over deze verplichting krijgt u bij de FOD Justitie.

Deel dit artikel op

Blijf op de hoogte

Blijf op de hoogte van onze recentste artikels en nieuwsberichten.
Schrijf u hier in voor het ontvangen van onze nieuwsbrief.

Naam + voornaam

Bedrijfsnaam

E-mailadres

Interesses

Deze website maakt gebruik van cookies. Door verder te surfen stemt u in met het gebruik hiervan.   Meer informatie   Akkoord